Har din organisation for interim ledelse?

Interim ledelse kan blive nødvendigt for alle slags virksomheder og organisationer – både store og små. Behovet opstår typisk, når virksomheden gennemgår enten en ændring eller krise. Her vil der typisk være brug for enten specialister, ledere eller projektledere. De kan hjælpe med enten driften, udviklingen eller på anden vis skabe en ønsket forandring. Kendetegnet for interim ledelse er, at ledelsen kun er kortvarig og midlertidig.

Hvad er interim ledelse?

Denne form for ledelse dækker over de ledelsesressourcer og færdigheder, der er nødvendige, når der skal ledes midlertidigt. Interimsstyring kan derfor også anskues som en kortvarig tildeling af en midlertidig direktør eller leder. Det kan være en fordel, eller måske endda en nødvendighed, hvis en virksomhed eller organisation gennemgår en krise eller ændring.

Hvad er fordelen ved denne form for ledelse?

Den helt store fordel ved denne slags ledelse er, at din virksomhed eller organisation får mulighed for at få nogle erfarne og kompetente personer tilknyttet virksomheden. Personerne kan hjælpe med at kaste et nyt blik på organisationens udfordringer og fordele. Derfor anvendes ledelsesformen typisk også ved mere gennemgående ændringer eller deciderede kriser.

En anden fordel er, at det er tale om midlertidige ansættelser. Derfor forpligter din virksomhed sig heller ikke til et langvarigt ansættelsesforhold. Det er en stor fordel, hvis din virksomhed ikke trænger til flere hænder, men blot andre øjne på de udfordringer, som I står overfor. Som en ekstra god fordel, vil den ansatte interim leder ofte ikke være dyrere end hvis du havde ansat en almindelig leder i samme tidsperiode.

Få nye øjne på jeres udfordringer

Dét, som en interim leder især kan bidrage med, er nye og objektive øjne på organisation og dens udfordringer. Interim lederen vil ikke være farvet af virksomhedens historik, ligesom han eller hun hellere ikke vil have nogen forudgående relation til medarbejderne. Det giver jer alle sammen mulighed for at viske tavlen ren og finde de objektive bedste løsninger til organisationen.