Er interim ledelse noget for din virksomhed

Ordet Interim kommer fra Latin, og betyder midlertidig. Interim ledelse er altså en form for midlertidig ledelse som du kan benytte dig af i flere forskellige situationer.

Læs mere herunder om hvad interim ledelse er, og om, og hvornår det evt. kan betale sig at bruge.

Mangler du tid, eller mangler du en leder

Behovet for interim ledelse kan opstå i flere tilfælde, et af tilfældene kan være der hvor du selv mangler tid.

Det kan være at i lige nu er ved at udvide, eller der bare generelt set er ekstra travlt, og du derfor mangler en leder der har kompetencer på højde med dig selv, og kan varetage de opgaver du eller virksomhedens ledelse normalt varetager.

Et andet scenarie kan også være at du helt står og mangler en leder i en kort periode, pga. sygdom, opsigelse eller noget helt tredje. Så kan interim ledelse være en løsning indtil stillingen igen er besat af den rette person.

Interim ledelse til kortvarige projekter

Et andet sted hvor det hyppigt ses at der bruges interim ledelse, er hvis en virksomhed pludselig står med et kortvarigt eller længerevarende projekt hvor der mangles ekstra ledelse eller projektstyring for en periode.

Det kan også være i en situation som f.eks:

  • Turn-around
  • Fusion
  • Opkøb
  • Generelle omstruktureringer

Nogle virksomheder vælger også at bruge interim ledelse i en periode for evt. at frigøre nogle ressourcer til at indføre nogle nye målsætninger og generelle forbedringer i virksomheden.

Hvad er fordelene ved interim ledelse

Der er mange fordele ved interim ledelse, herunder at det ofte er en objektiv leder der leder ud fra virksomhedens bedste, er resultatorienteret, erfaren og ikke har personlig tilknytning til virksomheden.

Derudover kan der være mange penge at spare ved at outsource en midlertidig lederstilling frem for f.eks. at risikere fejlansættelse, eller at have faste omkostninger i forbindelse med en midlertidig ansættelse.