Den store Google Ads-guide: Sådan får du de bedste resultater

Google Ads er en ekstremt populær og effektiv metode til at skaffe leads til din hjemmeside på. Men det er ekstremt vigtigt, at det gøres ordentligt, hvis du ikke vil ende med at betale dyre domme for de forkerte leads. Fordi den yderste konsekvens af dårlig Google Ads-annoncering er ikke, at du ikke bliver eksponeret – det skal du nok blive, hvis du betaler nok for de udvalgte søgeord.

Men det er et problem, hvis du bliver eksponeret for brugere, som slet ikke har interesse i dit produkt. Vi giver dig her livsvigtige råd til, hvordan du får mest ud af dit Google Ads-budget.

Søgeordene er altafgørende

Når du går i gang med Google Ads, er første step at lave en søgeordsanalyse, så du rent faktisk ved, hvad dine potentielle kunder søger på. Denne søgeordsanalyse skal helst gerne stemme overens med de søgeord, som du har brugt til at lave teksterne på din hjemmeside (fordi du har naturligvis brugt en søgeordsanalyse til at forfatte disse, ikke?).

Sælger du sofaer, vil du højst sandsynligt skulle bruge søgeord som ”billig sofa”, ”sofa pris” og ”køb sofa”. Disse søgeord er gode at bruge, fordi alle fortæller noget om den interesse, som brugeren har i en sofa; nemlig at de vil købe en. Og helst en billig en, hvilket du naturligvis har.

Men du vil måske også løbe ind i søgeordet ”sofa brugt”, og det er her, at du måske tænker, at det er et godt søgeord, fordi mange søger på det, og dem vil du gerne ramme. Men sælger du ikke brugte sofaer, så bliver de søgende skuffede, når de på din side kun finder nye og en del dyrere sofaer. Du har pludselig betalt for et lead, som ikke engang er et lead.

Opsæt specifikke annoncer til dine kategoritekster

Når vi søger på noget bestemt, forventer vi at lande på en side, som fortæller om dette bestemte produkt. Søger brugeren på ”røde sofaer”, giver du brugeren en meget bedre oplevelse, hvis han eller hun lander på en side, der handler om røde sofaer i stedet for bare sofaer. Sender du brugeren direkte til forsiden, skal brugeren selv lede efter de røde sofaer.

Dette er særligt relevant for webshops, hvor produktsegmentering er ekstremt vigtigt. Nogle gange vil vi bare gerne købe en sofa, og nogle gange er vi bevidste om, hvilket brand sofaen skal være, eller hvilken farve den skal komme i.

Sørg for at have en masse forskellige kategorier, så du rammer de meget specifikke søgninger. Og så gør det jo ikke noget at tilføje en lækker kategoritekst, som fortæller noget om ”rød sofa”, så du måske også i sidste ende kan få lov til at ranke højt på de organiske søgninger. Organisk trafik er den bedste form for trafik, fordi den er mere troværdig, og så betales der heller ikke per klik, men det kan være svært at opnå den organiske trafik, og derfor er Google Ads en god løsning til de fleste ambitiøse virksomheder.