De kendte og ukendte pokaler

Dette indlæg er finansieret indlæg og indeholder promoverede hjemmesidehenvisninger.

Man siger, at et ‘tak’ bærer lønnen i sig selv, men os bekendt kan man ikke betale huslejen med en taksigelse; og selvom man selv er glad for et tidsfredstillende arbejde, fordi man fik afprøvet ens evner, øvet sig og udfordret sig, så er der noget rart ved at blive anerkendt af andre.

Gerne i fysisk form. Og helst gerne i form af en fysisk pokal.

Det kan måske lyde lidt barnligt, at man har brug for anerkendelse i form af fysiske pokaler med inskriptioner og gerne i guld, så man ved, at der er tale om den bedste placering af mange.
Men hvis du lige mærker lidt efter og er helt ærlig, føles det så ikke meget rart at få den pokal?

Jo, det tænkte vi nok.

Og det kan der være flere grunde til, og det hænger formentlig lige så meget sammen med det prestigefyldte i at modtage en pokal, end det egentlig handler om værdien ved pokalen i sig selv.

Pokalen beviser, at man gjorde sit bedste og var den bedste på ens felt af alle andre, der deltog.

Det kan være i en sportsgren, en slutrunde eller stævne, der måske ikke finder sted så tit, men som der bliver talt langt og længe om i de mellemliggende perioder.

Måske har man mulighed for at beholde pokalen, så man altid kan mindes tilbage til dengang, man var den bedste, eller man kan bruge den som motivation til at yde ens bedste og eventuelt supplere den med den næste pokal i rækken ved næste stævne – eller så man kan få lov til at beholde pokalen, hvis der kun eksisterer den ene.

På nogle pokaler vælger man for eksempel at indgravere navnene på vinderne af den givne konkurrence gennem tiden fremfor at skabe en ny pokal til hver slutrunde.

Nogle pokaler er ligefrem synonyme med sportsbegivenheder. Tænk bare på VM i fodbold. Selv hvis man ikke er den store fodboldentusiast, så kan de fleste godt genkende pokalen med sine udsvævende væsener, der holder jorden på toppen.

Men derfor behøver pokaler ikke være alvorlige i den forstand, for det kan også være som en motivations-faktor på for eksempel en arbejdsplads, hvor man har en såkaldt vandrepokal.

Den kan blive uddelt til månedens sælger, ugens medarbejder eller måske bare dagens bedste kollega.

Der kan være mange kategorier at give i forbindelse med sådan en vandrepokal, men beviseligt er det ofte, at den slags er med til at løfte både sammenholdet og konkurrenceiveren på arbejdspladsen.

 

Anders Lundtang Hansen